Την Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018 πραγματοποιήθηκε η 5η διδακτική επίσκεψη της Ε’ τάξης του σχολείου μας. Προορισμός μας ήταν ο Σεισμολογικός Σταθμός Α.Π.Θ. και το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Οι δύο χώροι αυτοί, παρά τη διαφορετικότητά τους ως προς τις υλικοτεχνικές δομές, το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούν, τους σκοπούς ύπαρξής τους, κατάφεραν να μας γεμίσουν με αμέτρητα θετικά συναισθήματα και ουσιαστικές νέες γνώσεις και όλα αυτά…με το βέλτιστο δυνατό τρόπο!

Λίγα λόγια για τον Σεισμολογικό Σταθμό Α.Π.Θ.

     

Ο Σεισμολογικός Σταθμός του Α.Π.Θ. ιδρύθηκε το 1978 και υπάγεται στον Τομέα Γεωφυσικήςτου Τμήματος Γεωλογίας του Α.Π.Θ. Αποτελεί τον κεντρικό σταθμό ενός δικτύου 48 τηλεμετρικών σεισμολογικών σταθμών, το οποίο καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας.

Κύρια αποστολή του Σεισμολογικού Σταθμού είναι η συνεχής, σε 24ωρη βάση, παρακολούθηση, καταγραφή και ανάλυση της σεισμικής δραστηριότητας του ελλαδικού χώρου και των γύρω περιοχών, καθώς και η ενημέρωση της πολιτείας και του κοινού σε θέματα σεισμών, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο. Στα πλαίσια της δημιουργίας του Εθνικού Δικτύου Σεισμογράφων, ο Σεισμολογικός Σταθμός του Α.Π.Θ. και το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών έχουν την ευθύνη για την έκδοση κοινής ανακοίνωσης μετά τη γένεση σεισμών που γίνονται αισθητοί στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο.

Το προσωπικό του Σεισμολογικού Σταθμού αποτελείται από μέλη Δ.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. του Α.Π.Θ. και εξειδικευμένους επιστήμονες με μεγάλη εμπειρία στη διαχείρηση σεισμολογικών θεμάτων, αλλά και από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Τομέα Γεωφυσικής.

     

Καθοριστικός είναι ο ρόλος του Σεισμολογικού Σταθμού στην ενημέρωση του κοινού σε περιπτώσεις αισθητών σεισμών. Στο πλαίσιο της ενημέρωσης αυτής εκδίδονται ανακοινώσεις, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο, οι οποίες περιλαμβάνουν επιστημονικά τεκμηριωμένες εκτιμήσεις σχετικά με την πιθανή εξέλιξη σεισμικών εξάρσεων. Επιπρόσθετα, στο Σεισμολογικό Σταθμό πραγματοποιούνται ξεναγήσεις, με στόχο την εξοικείωση των νεαρών κυρίως ατόμων με το φαινόμενο των σεισμών και την κατά συνέπεια καλύτερη προστασία τους από αυτούς.

(πηγή: http://geophysics.geo.auth.gr)

Φωτογραφικό υλικό Επίσκεψης

Παρουσίαση εισαγωγικών και γενικών εννοιών σεισμού

 

Παρακολούθηση σεισμικής δραστηριότητας με ψηφιακά μέσα

 

Ο «Πραγματικός Σεισμολογικός Σταθμός» και τα μηχανήματα που τον αποτελούν!

 

Αφίσα του Ο.Α.Σ.Π. για την προετοιμασία Σεισμού

Λίγα λόγια για το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

                                                    

Το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι το δεύτερο πολυθεματικό Μουσείο και ταυτόχρονα ένας πολιτιστικός φορέας που ιδρύθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1997, από μία ομάδα εκπαιδευτικών, πανεπιστημιακών, μουσειολόγων και ανθρώπων του πολιτισμού που πίστευαν στον εθελοντισμό, με αγάπη για τα παιδιά και θέληση προσφοράς στα κοινά. (Μη κερδοσκοπικό Σωματείο, Ν.Π.Ι.Δ. Αρ. Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης 19.972/97)

  • Σχεδιάζει, μελετά και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα.
  • Οργανώνει επετειακές και θεματικές εκδηλώσεις βασισμένες στη μουσειακή εκπαίδευση, παρουσιάζει παιδικά βιβλία και τους συγγραφείς τους.
  • Συνεργάζεται με άλλους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.
  • Υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα σε Μουσεία, Δήμους, Νοσοκομεία και Συλλόγους Α.Μ.Ε.Α.
  • Εκπαιδεύει εθελοντές και διοργανώνει σεμινάρια εκπαιδευτικών.

Στόχοι

Το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, έxoντας σκοπό να προσφέρει μία εναλλακτική πρόταση στο χώρο της εκπαίδευσης – ψυχαγωγίας, δημιούργησε ένα Μουσείο πολυχώρο που προσφέρει το κατάλληλο περιβάλλον και τα κίνητρα στα παιδιά να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά μουσειακά προγράμματα και δημιουργικά εργαστήρια, με σκοπό την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, την καλλιέργεια των ικανοτήτων, την αύξηση των γνώσεων, την ευαισθητοποίηση στην διαφορετικότητα.

Κεντρικό σημείο της φιλοσοφίας του Μουσείου είναι η πεποίθηση, ότι τα πραγματικά αντικείμενα, οι άμεσες εμπειρίες και η ψυχαγωγία ενισχύουν την διαδικασία της μάθησης. Λειτουργεί σαν εργαστήρι που ενεργοποιεί, υποστηρίζει, εμπνέει, δυναμώνει και διευρύνει τη γνώση και τη φαντασία.

Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά 4 έως 12 ετών και ο τρόπος προσέγγισης του προσαρμόζεται κάθε φορά στην ηλικία του κοινού του. Στα παιδιά 4 έως 6 ετών απευθύνεται με βιωματικές εμπειρίες, ενώ στα παιδιά 7 έως 12 ετών με θέματα κλιμακούμενου επιπέδου δυσκολίας και έρευνας και τα προτρέπει να δημιουργήσουν τις δικές τους συλλογές αλλά και να τις παρουσιάσουν στο χώρο του Μουσείου.

(πηγή: https://www.paidikomouseio.gr/)

                               Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πήραμε μέρος:

 

Φωτογραφικό υλικό Επίσκεψης

 

Δημιουργία Ομάδων Εργασίας

 

Αναζητώντας τη νέα γνώση..!

 

Ομαδική Εργασία δημιουργίας παζλ

 

Ζωγραφίζοντας σημαίες και αξιοθέατα από χώρες της Ευρώπης